14 Nov
14Nov

טכנולוגיות מודרניות מתקדמות חודרות יותר ויותר למבנים השונים לצורך תפעולם השוטף. השימוש בטכנולוגיות כאלה נועד ליצור תנאי נוחות בכל הפעילויות של המשתמשים. 

בעידן המודרני ראוי לכנות את מבניהמגורים בשם "מכונות מגורים".
גם מבנים אחרים כגון משרדים, מוסדות ציבור, מפעלים וכו' ראויים לכינוי "מכונות" בהתאמה.

ניתן לשייך כל פעולה של אדם לטכנולוגיה שמאפשרת נוחות בביצועה. בין המשתמשים/הלקוחות שיש להתחשב בהם נמנים לא רק הדיירים הקבועים במבנה אלא גם אורחים שונים שמגיעים אל המבנה בתדירות התלויה בייעודו. המתכננים והמעצבים חייבים להביא בחשבון עניין זה בבואם לתת מענה נכון ומקיף לצרכים של אוכלוסיות שונות. 

7 מערכות שיש להתחשב בהן בזמן התכנון והעיצוב

נתאר בקצרה חלק מהמכשירים והאביזרים פרי הפיתוחים הטכנולוגיים, השכיחים במידה כזאת או אחרת אגב עבודות התכנון והעיצוב של חללים שונים: 

  1. מערכות טכנולוגיות היקפיות כגון מערכות אזעקה, מערכת לפתיחת דלתות (באמצעות כרטיס מגנטי או תביעות אצבעות), מערכות מים וביוב, טפטפות להשקיה ממוחשבת.
  2. מערכות אקלים כגון מזגני אוויר, מערכות לחימום וקירור מים, מערכות לחימום רצפתי.
  3. מערכות תקשורת ומחשבים כגון מערכות טלוויזיה, מערכות שמע, מחשבים לסוגיהם, מערכות תקשורת נתונים.
  4. מערכות טכנולוגיות במטבח המודרני כגון מקררים ממוחשבים, מדיחי כלים, מפיגי אדים ואביזרים רבים המסייעים בעבודות המטבח (מערבל, מכונת קפה, מכונות לקיצוץ וסחיטה וכו').
  5. מערכות נוחות ופינוק בחללים שונים של הבית כגון כורסות חשמליות העושות מסז', אמבטיות ג'קוזי, מעליות ודרגנועים, ספריות יין, תריסים חשמליים, מיטות מתכווננות, ארונות עם דלתות מצוידות בחיישנים ובמסכי טלוויזיה, מחממי מגבות, אסלות ממוחשבות הכוללות שטיפה וייבוש, ברזים מופעלים בצורה אופטית באמצעות עינית.
  6. מערכות ניקוי ותחזוקה כגון מכונת כביסה ומכונת ייבוש, שואב אבק, רובוט ניקוי.
  7. מערכות תאורה ליצירת אווירה רצויה כגון גופי תאורה קבועים או ניידים, תלויים או מקובעים לתקרה או לקירות, עם עוצמת הארה קבועה או משתנה.

בתכנון נכון ממקמים את כל המערכות הטכנולוגיות המודרניות במבנה תוך התחשבות בפונקציונליות ובנוחות המשתמשים בהן, בדגש על הצד האסתטי של החללים. 

מערכות טכנולוגיות או חלקים שלהן, שאינן מוסיפות לאסתטיקה של החלל, אפשר להסתיר כך שלא ייראו לעין.
כמות ומגוון האביזרים והמכשירים המופעלים כיום בידי האדם בשגרת יומו הולכים וגדלים. המתכננים והמעצבים חייבים להיות מעודכנים בחידושים ובהמצאות באופן מתמיד, אחרת הם עלולים לאבד את הרלוונטיות שלהם למקצוע. 

המראה האל-חוטי בחללים המעוצבים נוצר גם באמצעות הסתרת חוטים וצינורות בקירות

המתכננים והמעצבים אמורים להתייחס לקירות החללים לא רק כאלמנטים שמציבים את גבולות החללים אלא גם כאלמנטים שבהם מטמינים חוטים וצינורות. השימוש בטכנולוגיה מחייב לתכנן בצורה חכמה ויצירתית את התשתיות. לכן, כבר בתחילת התכנון יש לקבוע בצורה מדויקת ככל האפשר את רשימת המכשירים והאביזרים שימוקמו בחללים השונים.

ההתפתחויות הטכנולוגיות הן מהירות יותר ויותר. קשה מאוד לצפות את העתיד בנושא זה ולכן עבודת התכנון והעיצוב, נעשית לטווחים ארוכים יחסית, ומלווה בתחושה של חוסר וודאות. מתכננים ומעצבים הרוצים לצפות את הנולד טוב יעשו אם יקחו בחשבון ככל שניתן התפתחויות עתידיות.

האדם המודרני מצפה להתאמה אישית בכל תחום בחייו, כולל התחום הטכנולוגי שחשיבותו הולכת וגדלה. שילוב טכנולוגיה מודרנית בפרויקט מחייבת התמצאות במגוון תחומים של המדעים השימושיים ובהנדסת אנוש.

יצירת קשר

גניה שוורץ, עיצוב פנים אדריכלי 052-4733949 או במייל

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.